Kävin sitten eilen kuntosalilla ja tänään ei ole virtaa mihinkään. Ihan sama olo nuutunut olo kuin masennuslääkkeiden syömisen aikaan. Aivan käsittämätöntä.

Toisaalta kai se liikunta kuitenkin sentään jotain hyötyä tuo. Lihakset ainakin vahvistuu kuntosalilla, vaikka vain kerran viikossa olen käynyt. Paino pysyy kurissa ja se on kyllä minulle tärkeää. En halua olla lihava masentunut. Hyvä, että voin edes yhteen asiaan vaikuttaa!

En oikeasti ymmärrä, miksi olen masentunut. Ei kai minulla sen enempää ongelmia ole kuin muillakaan ihmisillä. Oikeastaan on yksi selitys enää, jolla voin tämän selittää: geenit. En ole aikaisemmin uskonut perimän selittävän riittävästi masennusta. Olen ajatellut, että kasvatus selittänee näennäisen perinnöllisyyden. Voihan se olla minunkin tapauksessani niin. Serkkuni on masentunut myös ja hänet on kasvattanut sama nainen kuin oman äitini eli isoäitini. Toisaalta itse ajattelen Miinan kasvattaneen minut suurimmaksi osaksi murrosiän jälkeen ja sitä ennen on ollut muita kissoja. No joo, ei kai äidin vaikutusta voi täysin mitätöidä.